Badania nieniszczące

Niewidoczne gołym okiem pęknięcia zmęczeniowe wewnątrz osi zestawów kołowych wagonów i lokomotyw mogą spowodować wykolejenie taboru, jeżeli zbyt późno je wykryjesz. Dlatego zleć nam badania nieniszczące osi swoich pojazdów szynowych, a dowiesz się w jakim na prawdę są stanie.

Dlaczego osie łamią się?

Osie zestawów kołowych, to szalenie odpowiedzialny element taboru kolejowego

Projektując osie, ogromny nacisk kładzie się na jakość wykonania. W związku z tym zasady projektowania osi są znormalizowane, a materiały używane do ich wytwarzania są najwyższej jakości. Bardzo ważne jest także przestrzeganie prawidłowej technologi na każdym etapie wytwarzania, poprawny montaż kół na oś oraz dokładne badania odbiorcze m.in. defektoskopowe badania ultradźwiękowe.

Główne przyczyny powstawania pęknięć osi kolejowych zestawów kołowych:

Rygorystyczne podejście do projektowania osi daje im opinię elementu niemal pancernego. Niestety przez warunki w jakich pracują, osie kolejowych zestawów kołowych narażone są na powstawanie pęknięć wewnątrz ich struktury poprzez:

  • Wysokocyklowe zmęczenie materiału;
  • Przeładowanie wagonu;

  • Przewóz niebezpiecznego towaru;

  • Uderzenia podczas załadunku / rozładunku;

  • Korodowanie powierzchni;

  • Zły stan infrastruktury kolejowej;

  • Nieprawidłowy montaż remontowanego zestawu;

NIE BAGATELIZUJ PROBLEMU!

Wykonuj okresowo badania nieniszczące NDT, a Twoje pojazdy będą bezpieczne!

Statystycznie ilość zdarzeń poprzedzających wypadki kolejowe spowodowane złamaniem osi na tle ogółu przyczyn zdarzeń nie jest wysoka. Jednak faktem jest, że dochodzi do pęknięć osi, co niewątpliwie w większości wypadków prowadzi do wykolejenia pojazdów. Tylko w latach 2006-2018 doszło w Polsce do 125 zdarzeń poprzedzających wypadki, które były spowodowane pęknięciem osi, a najgłośniejszym w Europie był bez wątpienia wypadek z 2009 roku z Viareggio (Włochy), w którym brały udział polskie wagony. Dlatego badania NDT powinieneś zlecać częściej niż tylko podczas napraw rewizyjnych.

Aby dowiedzieć się jak badania defektoskopowe mogą pomóc Tobie skontaktuj się z nami.

Nie powstrzymasz pęknięć zmęczeniowych ale możesz wcześnie zareagować wykonując badania nieniszczące

Osie kolejowych zestawów kołowych projektuje się na zmęczenia wysokocyklowe. Dlatego nie istnieje coś takiego jak maksymalny okres eksploatacji osi, po upływie którego należałoby je wymienić. Co więcej, okres ten nie ma zasadniczego wpływu na bezpieczeństwo użytkowania osi. Zarówno nowe, jak i stare osie są teoretycznie tak samo narażone na powstawanie pęknięć zmęczeniowych. Wobec tego raz na jakiś czas powinieneś wykonać defektoskopowe badania nieniszczące układów biegowych swoich pojazdów.

Zobacz co możemy dla Ciebie zrobić

Prześwietlimy osie Twoich wagonów i lokomotyw. Nie czekaj aż będzie za późno!

Wykonujemy badania ultradźwiękowe i badania magenetyczno-proszkowe. Dzięki nim szybko i tanio sprawdzisz stan zestawów kołowych Twoich pojazdów. Wybierz metodę badania NDT, która najbardziej odpowiada Twoim oczekiwaniom.

badania UT

Badania ultradźwiękowe

Są to badania defektoskopowe, które opierają się na zjawisku rozchodzenia i odbijania fal ultradźwiękowych wewnątrz wałów osiowych. Fale generowane są za pomocą specjalnych głowic przykładanych do powierzchni badanej osi, a wynik badania odczytuje cyfrowy (przenośny) defektoskop.

Cena
Szybkość
Pracochłonność
Wiarygodność
Dokładność
Trudność
badania MT

Badania magnetyczno-proszkowe

To badania nieniszczące stosowane w materiałach ferromagnetycznych, a więc również w osiach zestawów kołowych. Badania te bazują na wzbudzaniu pola magnetycznego na powierzchni osi. W miejscu wystąpienia wady zmienia się układ proszku magnetycznego, którym wcześniej została spryskana oś.

Cena
Szybkość
Pracochłonność
Wiarygodność
Dokładność
Trudność